Wat is de waarde van jouw bedrijf?

Wat is jouw bedrijf waard?

Dat is een vraag waar veel ondernemers tegenaan lopen. Situaties waarbij het belangrijk is om te weten wat de bedrijfseconomische waarde is van jouw bedrijf:

  • Wanneer jouw bedrijf goedlopend is en je nadenkt over jouw toekomstige plannen;
  • Bij wijziging van aandeelhouder;
  • Als je het over een aantal jaar rustiger aan wilt doen;
  • Wanneer je jouw bedrijf op korte termijn wilt verkopen.

Een degelijke waardebepaling van jouw onderneming is een goed startpunt voordat je stappen neemt. Bij een degelijke waardebepaling krijg je meer inzicht in wat je kunt verwachten, maar geeft ook zicht op kansen om de bedrijfseconomische prestaties van jouw bedrijf te verbeteren: zaken die je zou kunnen aanpakken zodat het bedrijf verder in waarde stijgt. Hierdoor sta je sterker in de onderhandeling met de koper. Een dergelijke waardebepaling heeft zeker zijn voordelen.

De waarde van jouw bedrijf hangt mede af van of het in een groeimarkt zit en welke branche- en bedrijfsspecifieke elementen bevat.

Voor een indicatieve waardebepaling zijn de volgend documenten nodig:

  • De jaarrekeningen van de drie voorgaande jaren;
  • De resultatenprognose van het lopend boekjaar;
  • Een realistische waarde van vaste activa (indien van toepassing)

Daarnaast is een gesprek met jou, als eigenaar wenselijk.

De berekende economische waarde van jouw bedrijf is de waarde op het moment. De uiteindelijke verkoopprijs is naast de economische waarde afhankelijk van de gretigheid van de koper maar ook van jou als verkoper. Daarnaast speelt ook mee wat de koper van plan is met jouw bedrijf. Hij kan bijvoorbeeld het plan hebben om jouw bedrijf te integreren in een franchiseorganisatie, waardoor jouw bedrijf veel meer waard is. Daarom is het altijd een goed idee om samen te kijken hoe er meer waarde toegevoegd kan worden aan jouw onderneming voordat je deze te koop aanbiedt. Enkele voorbeelden van toegevoegde waarde zijn:

  • De organisatie minder afhankelijk maken van de eigenaar/ondernemer;
  • Dat medewerkers zelfstandig hun werk kunnen doen;
  • Een stabiele en brede klantenkring.

Waar zit mijn meerwaarde? Mijn naam is Frans Bon, ben specialist in bedrijfswaardering bij BonVisie en daarnaast maak ik analyses, geef advies en begeleid ondernemers met hun financiële vraagstukken. Dankzij jarenlange ervaringen heb ik bijna alle financiële situaties gezien. Wat mij als financieel specialist uniek maakt, is dat ik in staat ben om jouw situatie in begrijpelijke taal uiteen te zetten en daarbij mijn investerings-, corporate- en accountingsachtergrond met mijn financieel advies combineer. Eén adviseur, alle expertise, een uurtarief.